Is calisthenics voor iedereen

Is calisthenics voor iedereen?

Is calisthenics voor iedereen?

Je hebt vast wel eens iemand bezig gezien met calisthenics waarbij je dacht: wauw, wat vet! Misschien heb je jezelf op dat moment wel afgevraagd of het iets voor jou is. Calisthenics kan er namelijk nogal indrukwekkend uitzien.

Met oefeningen zoals de muscle-up, een front lever of de human flag voel je je al snel als een vis op het droge. Maar wist je dat deze gevorderde skills allemaal hun oorsprong vinden in een simpele basisoefening zoals push ups, chin-ups of pull-ups? Dit zijn oefeningen die we allemaal kunnen leren.

In deze blog gaan we dieper in of de sport calisthenics voor iedereen is en proberen we je eventuele califear weg te nemen.

Ingewikkelde trucs vinden hun oorsprong in alledaagse oefeningen

Oefeningen zoals squats, dips en core oefeningen zijn belangrijke basisoefeningen om calisthenics onder de knie te krijgen. Dit zijn allemaal oefeningen die de basis vormen voor de volgende, meer uitdagende oefeningen die je tijdens calisthenics kunt proberen. Waarbij iedere oefening of skill ook steeds weer een hogere moeilijkheidsgraad heeft.

Zo is de sport voor zowel beginners als gevorderde fitness fanaten, calisthenics is vrijwel voor iedereen. Je moet natuurlijk wel rekening houden met je training en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen waar je mee begint.

De mens is van nature gebouwd om zijn lichaam te beheersen. We zijn daarom allemaal in staat om te trainen met ons eigen lichaamsgewicht. We hoeven ons hierbij geen zorgen te maken over het kiezen van het juiste gewicht, wat bij krachttraining wel het geval is. Trainen met ons lichaamsgewicht is voor ons iets natuurlijks.

Veel beginners in de sportschool weten niet hoe ze met barbells en dumbbells moeten trainen. Door het aanleren van verkeerde technieken kunnen ernstige blessures ontstaan.

Eigen lichaamsgewicht oefening calisthenics

Calisthenics, of training met je eigen lichaamsgewicht, is eenvoudig om op of af te schalen. Wanneer je bijvoorbeeld niet 8 of 12 herhalingen van een military push-up kunt doen, omdat je simpelweg niet de kracht hebt of je je lichaam nog niet goed kunt positioneren, kun je de push-ups altijd op je knieën doen. Dit maakt de oefening makkelijker

Gaat het je juist gemakkelijk af? Kies er dan voor om je voeten op een verhoging te zetten bij het uitvoeren van de push-ups. Zo ga je steeds een stapje verder en kom je steeds een level hoger.

Is calisthenics voor beginners?

Absoluut. Dit is één van de grootste voordelen van calisthenics. Er is namelijk een zeer uitgebreide hoeveelheid aan oefeningen voor alle niveaus. Calisthenics is dus erg geschikt voor mensen die net aan hun sport avontuur beginnen. Deze groep mensen kunnen namelijk beginnen met trainen vanuit de basis.

Veel mensen hebben een beeld bij calisthenics van fysiek ijzersterke mannen die al op de top van hun kunnen zitten. Google ‘calisthenics’ maar. We snappen heel goed dat dit wat afschrikt. Want als beginner krijg je meteen het idee dat deze oefeningen buiten je kunnen liggen.

Niets is minder waar. Bij calisthenics draait alles om vooruitgang, ongeacht je niveau. En het feit jij nog geen push-up met één arm kunt uitvoeren, wil niet zeggen dat trainen op je eigen niveau geen voordelen kent.

Des te meer je traint en des te vastberadener je bent, des te sneller je vooruitgang zult boeken. En voor je het weet lukt het jou om die one arm push-up te doen.

Voordelen van calisthenics

Calisthenics kent een aantal geweldige voordelen voor beginners die hun eerste stappen zetten in de wereld van krachttraining. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:

Je traint iedere spier in je lichaam. Het complexe karakter van calisthenics zorgt er voor dat je veel meer spieren in je lichaam aanspreekt dan tijdens het trainen met gewichten. Je legt de nadruk dus niet op één spiergroep boven de andere.

Dit zorgt voor meer functionele kracht en een mooie, esthetische bouw. Want je bouwt letterlijk kracht op van de zolen van je voeten tot aan je vingertoppen.

Bij veel calisthenics oefeningen activeer je tevens je ‘diepe spieren’. Dit zijn de spieren onder het oppervlak die zorgen voor stabilisatie. Hiermee verbeter je indirect je romp stabilisatie, bewegingspatroon en vergroot je je bewegingsbereik.

Functioneel trainen. Doordat je met calisthenics alleen met je eigen lichaamsgewicht traint, is het de ultieme manier om aan functionele kracht te winnen. Met functioneel trainen bedoelen we trainen op een manier die een directe invloed heeft op het uitvoeren van je dagelijkse taken.

Denk bijvoorbeeld aan het doen van boodschappen. Maar ook de kracht die wordt vereist tijdens dagelijkse werkzaamheden of tijdens sporten zal toenemen.

Je zorgt beter voor je gewrichten en je bindweefsel. In vergelijking met krachttraining, is calisthenics minder belastend voor je gewrichten. En dat is eigenlijk logisch, denk maar eens na. Wat is beter voor je gewrichten? Een blok ijzer van 100kg of je eigen lichaamsgewicht tillen?

Wanneer je met zware gewichten traint, loop je het risico dat je oefeningen verkeerd uitvoert. Doe je dit te vaak of met te zware gewichten, bestaat de kans dat je je pezen en bindweefsel beschadigt.

Verbeter de connectie tussen je lichaam en brein. Met calisthenics ontwikkel je een motoriek die ervoor zorgt dat je lichaam en hersenen goed samen moeten werken. Want coördinatie, snelheid, kracht en behendigheid zijn allemaal vaardigheden die een goede atleet onder de knie moet hebben.

Een goede basis voor iedereen

Met behulp van calisthenics verbeter je ook je prestaties in andere sporten. Wanneer je bijvoorbeeld aan hardlopen doet, zorgt calisthenics ervoor dat je sneller wordt en je je uithoudingsvermogen vergroot. Maar ook het versterken van je core spieren zorgt ervoor dat je je hardloop prestaties verbetert.

Doe je aan vechtsporten? Goed nieuws. Dankzij meer kracht en meer controle over je lichaam zal iedere sparringpartner voortaan extra alert moeten zijn wanneer hij tegen jou vecht!

Je kunt dus gerust stellen dat calisthenics een goede basis vormt voor iedereen. Zowel in het dagelijks leven als bij het beoefenen van andere sporten.

Is calisthenics voor mannen én vrouwen?

Calisthenics is ook voor vrouwen

Calisthenics was van origine vooral populair bij mannen. Vrouwen associeerden push-ups en pull-ups vaak met het leger en dus met loodzware krachttraining.

Veel vrouwen geloofden dan ook dat calisthenics een mannelijke sport was. Ondanks dat woord calisthenics een combinatie van de Griekse woorden- ‘kalos’ en ‘sthenos’ is, die respectievelijk schoonheid en kracht betekenen.

Bij Caliclub bewijzen de leden dan ook dat deze sport zowel geschikt is voor mannen als vrouwen. Want wij hebben zelfs meer vrouwelijke dan mannelijke leden.

Calisthenics bestaat niet alleen uit pull-ups en push-ups. Maar ook oefeningen zoals squats en oefeningen die voor de core essentieel zijn. Daarnaast zijn er veel verschillende soorten oefeningen voor je conditie die je tijdens de training kunt gebruiken.

Het resultaat? Mooi gevormde benen, billen, een sterke, strakke torso én een goede conditie.

Wat zijn de verschillen tussen calisthenics voor vrouwen en voor mannen? Eigenlijk geen. Alle calisthenics oefeningen kunnen uiteindelijk door zowel mannen als vrouwen worden uitgevoerd.

Ben ik niet te oud voor calisthenics?

Calisthenics heeft een erg jong imago. Dus misschien denk je wel: ben ik te oud om calisthenics te beoefenen? Nee. We helpen je er graag aan herinneren, leeftijd is slechts een getal. Het gaat erom hoe je je voelt. Calisthenics kun je op iedere leeftijd uitvoeren, zolang je je nog fit en gezond voelt!

Check deze 60 jarige man die calisthenics doet:

Kortom: Je bent nooit te oud voor calisthenics! Je hebt eigenlijk alleen je eigen lichaamsgewicht nodig en hoeft dus geen zware voorwerpen te tillen.

Calisthenics kent een aantal voordelen, ook voor mensen ouder dan 40. Vanaf ongeveer halverwege je 50e beginnen mensen spierverlies te ervaren. Dit is een heel natuurlijk proces dat bekend staat als sarcopenie.

Dit proces is één van de grootste factoren die bijdraagt aan een geleidelijk verlies van zelfstandigheid bij ouderen. Het kan het best worden omschreven als een verlies van spiermassa en kracht. Dat gebeurt natuurlijk onvrijwillig en kan leiden tot ernstige gevolgen zoals handicappen, insulineresistentie, vermoeidheid en kwetsbaarheid.

Calisthenics is effectief om skeletspieren aan te vullen en vervangen. Het helpt om het vermogen van senioren te vergroten om spieren te ontwikkelen, versterken en op te bouwen.

Lichaamsgewicht oefeningen voor kinderen?

Het lijkt wel alsof kinderen een onuitputtelijke hoeveelheid aan energie hebben. Deze ongelooflijke behoefte aan beweging, eindeloze energie en nieuwsgierigheid naar de wereld kan een groot voordeel zijn bij calisthenics.

Is calisthenics voor kinderen? Zeker weten! Heb je ooit het gevoel gehad dat het moeilijker is om bewegingen uit te voeren die ooit eenvoudig voor je waren? Denk aan springen, trekken, duwen, draaien, rollen, balanceren, hurken, radslagen of hangen.

Voor jongeren komt het natuurlijk en speels. Of ze nu door de hindernisbaan in het park klauteren of op een springkussen springen, het is een moeiteloze interactie tussen hun lichaam en de wereld om hen heen.

Kinderen moeten regelmatig actief blijven om chronische bewegingstekorten op latere leeftijd te voorkomen: calisthenics zal hun kracht, mobiliteit, flexibiliteit, coördinatie, behendigheid en uithoudingsvermogen verbeteren.

Daarnaast is het ook een geweldige manier om kinderen discipline, creativiteit en zelfvertrouwen te leren. Verder stimuleert het teamwork en vriendschappen.

Probeer deze superleuke outdoor calisthenics training waarbij veel oefeningen met dierenthema worden gebruikt, zoals bear crawls en duck walks.

Push ups en pull ups voor mensen met weinig tijd

Een groot voordeel van calisthenics is de toegankelijkheid en laagdrempeligheid. Want je lichaamsgewicht is alles wat je nodig hebt om te oefenen.

Calisthenics oefening

Als je druk bent, hoe kun je dan nog een training toevoegen aan je toch al drukke alledaagse routine? “Onmogelijk” zou je haast denken. Maar met calisthenics hoef je bijvoorbeeld niet naar de sportschool te gaan om te kunnen sporten. Hiermee bespaar je tijd die je weer aan extra oefeningen kunt besteden.

Het komt vaak voor dat mensen graag sporten op hun werk of waar ze hun vrije tijd doorbrengen. Dat is helemaal niet raar. Je hebt alleen een stukje ruimte nodig voor jezelf. Vrijwel iedere oppervlakte is geschikt: een trap, een nabijgelegen sportveld of misschien kun je tijdens de pauze het plaatselijke calisthenics parkje bezoeken?

Calisthenics en een maatje meer

Sporten is een hulpmiddel om een ​​doel te bereiken, geen doel op zich. Dus als je een maatje meer hebt, zelfs als je wat zwaarlijvig bent, hoef je je daar geen zorgen over te maken. Het maakt niet uit of je slankere vrienden zichzelf vaker dan jij kunnen optrekken.

Een maatje meer en calisthenics

Het gaat niet om het aantal herhalingen waar je je druk over hoef te maken, maar om je spierontwikkeling en vormopbouw. Dus als je 5 keer optrekt met een gewicht van 100 kg, is het al een grote inspanning. Squats zullen ook een waardevolle oefening voor je zijn. Als zwaarder persoon kun je een geweldige duurtraining doen met squats.

Welke maat je draagt maakt niet uit in Calisthenics

Misschien wil je je gewoon in vorm voelen, maar heb je geen zin om naar een sportschool of een fitnessclub te gaan. En tot je dit artikel las, dacht je dat calisthenics het domein van de slanke, fitte mensen was. Calisthenics is er voor iedereen, ongeacht of je smal of breed, klein of groot bent. Het is een uitstekende manier om in vorm te blijven, fitter worden en je je gezond voelen.

Is dit iets voor jou?

Fit workouts met calisthenics

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel het gevoel gekregen dat calisthenics oefeningen echt voor iedereen zijn. Toch kan het een beetje intimiderend lijken. Verschillende oefeningen zoals de human flag, front lever, pull up of muscle ups zien er namelijk erg indrukwekkend uit.

Heb jij cali-fear?

De twijfel die mensen voelen wanneer ze niet weten of ze moeten beginnen met calisthenics, noemen we ook wel cali-fear. Als je meer wilt weten over hoe je cali-fear kunt overwinnen lees dan onze blog over wat is cali-fear?

Maar in feite hoef je niet bang te zijn voor calisthenics. Je gebruikt alleen je eigen lichaamsgewicht als weerstand voor iedere oefening. Daarom is het een fantastische oplossing voor beginners omdat je echt op ieder niveau kunt beginnen.

Probeer gewoon calisthenics en ontdek of het iets voor jou is. Kom snel kennismaken met onze fantastische community bij Caliclub!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *