neemt calisthenics de fitness wereld over

Neemt calisthenics in 10 jaar de fitnesswereld over?

Neemt calisthenics in 10 jaar de fitnesswereld over?

Hoewel de term calisthenics misschien voor sommigen nog wat vreemd in de oren klinkt, heb je deze benadering van fitness en krachttraining ongetwijfeld wel eens in actie gezien.

Je hebt iemand vast wel eens in de sportschool, op het strand of in het park een pull-up zien doen. Deze persoon beoefent calisthenics. 

En misschien heb je op internet of tv wel eens iemand gezien die de zwaartekracht aan het tarten was met een muscle-up. Of nog een stapje verder: iemand die zichzelf op een paal tilt om vervolgens als een menselijke vlag te gaan hangen. 

Deze mensen hebben die toffe skills allemaal onder de knie gekregen met behulp van calisthenics principes. Zelfs push-ups, die vervelende sit-ups en een rondje hardlopen zijn allemaal een vorm van calisthenics. 

Calisthenics heeft de kracht om altijd en overal aanwezig te kunnen zijn. Daarom is calisthenics een veelgebruikte manier om te trainen, ondanks dat veel mensen zich daar nog niet van bewust zijn.

Want alle trainingen waarbij je uitsluitend gebruik maakt van je eigen lichaamsgewicht en de zwaartekracht, vallen onder calisthenics.

Maar ook oefeningen waarbij je grote spiergroepen activeert en je fitnessniveau uitdaagt met minimaal gebruik van apparatuur of gewichten vallen onder calisthenics.

Maar hoe ziet de toekomst van calisthenics eruit? Gaat deze sport of een grote rol spelen in de fitnesswereld? Dat bespreken we in dit artikel!

Calisthenics is trainen met je lichaamsgewicht

Calisthenics heeft de kracht om altijd en overal aanwezig te kunnen zijn. Daarom is calisthenics een veelgebruikte manier om te trainen, ondanks dat veel mensen zich daar nog niet van bewust zijn.

Want alle trainingen waarbij je uitsluitend gebruik maakt van je eigen lichaamsgewicht en de zwaartekracht, vallen onder calisthenics.

Maar ook oefeningen waarbij je grote spiergroepen activeert en je fitnessniveau uitdaagt met minimaal gebruik van apparatuur of gewichten vallen onder calisthenics.

Maar hoe ziet de toekomst van calisthenics eruit? Gaat deze sport of een grote rol spelen in de fitnesswereld? Dat bespreken we in dit artikel!

planche calisthenics

Altijd en overal trainen. Wanneer jij dat wilt

Eén van de belangrijkste kenmerken van calisthenics is dat je simpelweg alleen maar je spieren hoeft te gebruiken en aan te spannen om meer kracht op te bouwen. 

Het is niet nodig om honderden euro’s uit te geven aan fitness equipment zoals gewichten, halters of kettlebells. 

Of iedere maand voor tientallen euro’s de lokale fitness franchise te sponsoren. In sommige gevallen wordt het zuurverdiende geld uiteindelijk ook nog eens verspild. Door pure luiheid om weer eens een gymsessie te skippen.

Met calisthenics heb je dit probleem niet. Regent het een keer? Geen probleem. Zijn de straten spiegelglad? No excuse!

Met calisthenics kun je werkelijk altijd en overal sporten. Gewoon thuis, op straat of in een park in de buurt.

Je hebt immers alleen je lichaamsgewicht nodig om aan de slag te kunnen. 

Waarom calisthenics de komende jaren een belangrijke vorm van beweging wordt (of blijft)

Bovenstaand punt is één van de belangrijkste redenen waarom wij geloven dat calisthenics een belangrijk onderdeel wordt van fitness en lichaamsbeweging in de toekomst.

Tijdens de Corona pandemie. waar de sportscholen gesloten waren, zijn veel mensen niet staat geweest om consistent te blijven werken aan hun fitness-journey. 

Dit werd vooral ervaren door mensen die tijdens hun training afhankelijk zijn van het gebruik van fitness apparatuur en gewichten.

Zonder de beperkingen van een sportschool om te trainen of toegang tot gewichten of apparaten, kun je ook gewoon thuis aan je fitnessdoelen werken. 

Ongeacht je doelen. Dus wil je sterker en fitter of juist afvallen. Het kan gewoon thuis!

Je kunt beginnen met eenvoudige push-ups, squats en dips en werk jezelf geleidelijk omhoog. Kun je 8 tot 12 push-ups? Dan is het tijd om jezelf naar een hoger niveau te tillen.

Dat kun je doen door je oefeningen steeds een beetje uitdagender maken. Van een normale push-up kun je bijvoorbeeld gaan naar een push-up vanaf een plateau. 

En als het te uitdagend is, kun je altijd een stapje terugnemen. In de wereld van calisthenics noemen we dat progressions en regressions. Met calisthenics zul je tijdens het sporten lekker veel variatie en vrijheid ervaren.

calisthenics abs workout

Meer kracht en flexibiliteit, minder kans op blessures

Dankzij een lager risico op blessures en een sneller herstel, is calisthenics veiliger dan de meeste vormen van lichaamsbeweging en krachttraining. 

In plaats van met zware gewichten te trainen, train je bij calisthenics alleen met je eigen lichaamsgewicht. Hierdoor zorg je beter voor je spieren en gewrichten.

Bij calisthenics train je erg functioneel. In wezen train je jezelf om in het dagelijkse leven beter te kunnen functioneren. Je wordt simpelweg beter in het uitvoeren van dagelijkse activiteiten zoals het tillen van boodschappentassen.

Want met calisthenics maak je grote bewegingen die ervoor zorgen dat je meerdere spiergroepen als het ware dwingt om efficiënt te coördineren, stabiliseren en kracht over te dragen.

Door met je lichaamsgewicht te trainen, zorg je ook nog eens voor meer stabiliteit in je lichaam. Voornamelijk dankzij de feit dat veel oefeningen gericht zijn op je core en je rug. 

Ook zal naar verloop van tijd je flexibiliteit toenemen. Vooral in vergelijking met trainen op apparaten of met gewichten, waar het risico op blessures vele malen groter is. 

Neem bijvoorbeeld lunges als voorbeeld. Door de toenemende kracht zal je lichaam zich naar verloop van tijd aanpassen aan het vergroten van zijn flexibiliteit om de bewegingen correct uit te voeren.

Controle over lichaam en geest

Wat calisthenics nog interessanter maakt voor fitness fanaten is het feit je niet alleen je fysieke gesteldheid verbetert, maar ook je mindset naar een ander niveau tilt. 

Tijdens calisthenics leren je hersenen je lichaam aan hoe ze zo effectief mogelijk nieuwe oefeningen kunnen leren. Dit noemen we ook wel ‘biohacking’. 

Met biohacking proberen mensen zichzelf of anderen te verbeteren door ‘de hersenen te hacken’. Hiermee kunnen ze reflexen verbeteren of sneller dingen leren.

Aangezien calisthenics zich voornamelijk focust op functionele bewegingen van het lichaam, zorgt het onderdeel biohacking voor een extra element om je fitnessdoelen te ondersteunen. 

Je leert als het ware een betere controle over je lichaam te krijgen. Meer controle over je spieren, pezen en gewrichten. Dit is essentieel binnen de sport calisthenics. 

In plaats van een toevlucht te nemen tot extreme diëten of super intensieve trainingsprogramma’s die meer schade aanrichten dan ze goed doen, leer je met calisthenics je lichaam en geest te synchroniseren.

Deze synchronisatie zorgt niet alleen voor meer controle, je doorbreekt er ook mentale barrières mee. Op deze manier kun je dat prachtige atletische lichaam niet alleen sneller maar ook nog eens gemakkelijker realiseren!

calisthenics wereld op de kop

De toekomst van calisthenics

Vanuit het oude Griekenland heeft calisthenics zijn weg en plek in de 21e eeuw inmiddels gevonden. En nog altijd zijn de kernprincipes van krachttraining met eigen lichaamsgewicht intact gebleven.

Dit is een bewijs dat calisthenics effectief is, een lange levensduur kent en altijd en overal toepasbaar is.

En als de Corona pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat we niet zo afhankelijk zijn van sportscholen als dat zij ons willen doen geloven. 

Hoewel veel mensen fit worden en blijven door te trainen op apparaten en gewichten, kun je zonder twijfel tastbare resultaten behalen door thuis of buiten in het park met je eigen lichaamsgewicht te trainen. 

Dus, neemt calisthenics de fitnesswereld over in 10 jaar? Wij durven daarop volmondig JA te zeggen. 

Wij denken dat deze sport movement de fitnesswereld op de kop gaat zetten!

Waarom?

Door met je lichaamsgewicht te trainen verminder je de kans op blessures. En je kunt je fitness levels naar een hoger niveau tillen doordat je lichaam en geest met elkaar verbinding staan bij calisthenics. 

Hierdoor zul je sneller in staat zijn om jezelf continu te verbeteren en steeds een stapje verder te gaan.

Calisthenics in Groningen

Ben jij woonachtig in de buurt van Groningen en nieuwsgierig geworden naar calisthenics?

Kom het dan een keer proberen in het mooiste calisthenics park van Nederland! Bij Caliclub Calisthenics in Groningen.

Je kunt bij ons terecht voor vrije training. Maar ook voor calisthenics bootcamp lessen en groepslessen in Groningen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *